HospiPluskaart

Facturen tellen of rustig herstellen?

Aangifte via de HospiPluskaart kan bij:

  • HospiPlan: enkel bij hospitalisatie op een twee- of meerpersoonskamer;
  • HospiPlus: bij hospitalisatie op een één-, twee- of meerpersoonskamer.

Dankzij de HospiPluskaart hoef je geen voorschot meer te betalen als je in een ziekenhuis wordt opgenomen. Je dient de oplegfactuur van het ziekenhuis niet eerst zelf te betalen en te wachten tot wij je vergoeden. Wij betalen de factuur immers rechtstreeks aan het ziekenhuis (zogenaamde derde betalersregeling) en verrekenen nadien de eventuele vrijstelling of niet-verzekerde kosten.

Hoe gebruik je de HospiPluskaart?

Je doet aangifte van jouw hospitalisatie via:

  • de telefoon op het nummer 053 76 99 79 (tijdens weekdagen van 8u00 tot 16u30, op vrijdag tot 12u03); hou telkens jouw kaart bij de hand om het kaartnummer mee te delen;
  • de website https://home.assurcard.be (van thuis uit – snel en gemakkelijk);
  • de AssurCard-kiosk in het ziekenhuis, vooraleer je jezelf aanbiedt aan de balie voor inschrijving.

Geef jouw hospitalisatie bij voorkeur vooraf aan. Zo weet je al vóór je naar het ziekenhuis vertrekt of je van de derde betalersregeling kan genieten. Krijg je bij aangifte:

  • groen licht, dan is alles in orde! Wij betalen het voorschot en de factuur rechtstreeks aan het ziekenhuis. Opgelet, de eventuele vrijstelling en niet-gedekte kosten zullen later bij jou afgerekend worden!
  • rood licht, dan kan je niet genieten van de derde betalersregeling en dien je gebruik te maken van het schade-aangifteformulier. Je dient dan zelf het voorschot en de ziekenhuisfactuur te betalen aan het ziekenhuis.

LET OP: de HospiPluskaart is niet geldig in het buitenland!

Na jouw aangifte aan de kiosk, toon je best nog even jouw HospiPluskaart aan het opnamepersoneel van het ziekenhuis. Je hoeft echter niet eerst langs de kiosk te gaan als je al via internet of telefonisch jouw hospitalisatie hebt gemeld.

Ongedekte kosten

De kosten die niet door jouw verzekeringsovereenkomst gedekt worden (bv. de vrijstelling, …) worden in eerste instantie gerecupereerd op de kosten die je vóór en na de hospitalisatie hebt gemaakt en ons hebt bezorgd. Indien er na deze verrekening nog een saldo overblijft, dan verbind je jezelf ertoe dit saldo op eenvoudig verzoek binnen de dertig dagen aan ons terug te betalen. Zo niet kunnen wij het gebruik van de HospiPluskaart schorsen of zelfs opheffen.

Heb je vragen, ondervind je moeilijkheden bij de aangifte of ben je jouw kaart verloren?

Neem contact op via info@hospiplus.be of telefonisch op het nummer 053 76 99 79.